Om föreningen

Bostadsrättföreningen Målarprinsen ligger vackert belägen i Tyresö Strand - Trädgårdsstaden, ett naturskönt område nära friluftsområden och skärgården.

Cirka 2.2 mil söder om Stockholm city med direktbussar till både Gullmarsplan och Stockholm central finner du föreningen i närheten av Strandtorget. Föreningen består av 40 lägenheter fördelade på 4 radhuslängor och 5 fyrfamiljsvillor som byggdes 1995.

Området ligger i kulturhistorisk miljö nära Tyresö slott och kyrka. Området kring slottet var redan på medeltiden säte för Tyresögodsets ägare. På 1620 och 30-talen lät Gabriel Oxenstierna bygga Tyresö slott och kyrka. Föreningen har fått sitt namn av prins Eugen, även kallad Målarprinsen.

Att bo i bostadsrätt

När du köper en bostadsrätt blir du även medlem i en bostadsrättsförening. En bostadsrätt är i själva verket en bostad där du har rätt att bo, men bostade ägs av föreningen. Det vill säga, du och dina grannar.

Bostadsrättsföreningen är ett slags kooperativ med ursprung i 1900-talets början. Tanken är att medlemmarna äger huset gemensamt. Det är ju tryggt att vara många och kunna dela på ansvaret för underhåll och ekonomi.

Vad är en bostadsrätt?

Att äga en bostadsrätt betyder att du äger rätten att bo i bostaden. Men det är bostadsrättsföreningen som äger huset. Därför måste du vara medlem i bostadsrättsföreningen för att få köpa bostadsrätten. Som bostadsrättsinnehavare har du ansvar för bostadens skötsel och ett indirekt ansvar för att föreningen sköter fastigheten. Vi har gemensamt ansvar för ordning och reda samt gemensamma trivselregler för både i och utanför husen.

Vad är en bostadsrättsförening?

Tillsammans med dina grannar äger och förvaltar du föreningens bostäder och mark. En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening. Föreningen styrs av en styrelse. Styrelsen väljs och kan röstas bort på föreningens årsmöten. Det är föreningens stadgar som bestämmer vad som är bostadsrättsinnehavarens ansvar och vad som är föreningens.

Stadgar Brf Målarprinsen

Styrelsens uppgift

I en bostadsrättsförening väljer medlemmarna en styrelse som sedan har i uppgift att ta ansvar för den löpande  administrationen och förvaltningen av de beslut som föreningsstämman fattar. Föreningens stadgar bestämmer hur föreningen och styrelsen ska fungera. Det finns även en registrerad finansieringsplan som lägger grunden för bostadsrättsföreningens verksamhet.

Ta hand om din bostad

Som ägare av en bostadsrätt är du ansvarig för skador som orsakats. Du måste hålla bostaden i gott skick och betala för underhåll och reparationer. Du kan göra ett obegränsat antal förändringar i bostaden, men större förändringar kräver tillstånd av styrelsen, eftersom de kan påverka dina grannar.

Månadsavgift

Du betalar en månadsavgift som ska täcka din bostads andel av föreningens kostnader för räntor, amorteringar, drift och underhållskostnader. Månadsavgiften betalas i förskott månadsvis.

Årsmöte

Bostadsrättsföreningen har alltid ett årsmöte. Genom att delta i valet av styrelse och lämna förslag och synpunkter har du möjlighet att påverka ditt boende och beslut som ska fattas vid mötet. Du kan säga din mening om månadsavgiften, trädgårdsstädningen eller miljörummet och du kan hjälpa till att besluta vad som ska finnas på gården - gungor, en utegrill eller kanske en hängmatta?

Bostadsrättsinnehavaren ansvarar för:

• Bostadens inre underhåll
  • Tapetsering
  • Målning
  • Golv
  • Vitvaror i kök, fläkt
  • Tvättmaskin i bostaden

Föreningen ansvarar för:

• fasader
  • yttertak
  • trappor yttre
  • vatten- och avloppsstammar
  • ventilation
  • elledningar
  • värmesystemet

Läs mer om bostadsrättslagen genom att klicka här!

Här hittar du allt som rör din bostadsrätt, sök på de senaste artiklarna, nyheterna eller ex lagtexter. klicka här!